OK? (talán még az is érhető lesz miért keres egy buszsöfőrnél 10x többet a pilóták…?. Nagy a felelősség, de nem egyenlő tudással lehet elérni azt, hogy valaki egy buszt, vagy egy légibuszt vezessen…kamionosból buszsoför rendben, de pilótaként kell egy felsőfokú műszaki végzettség, egy főiskola, egyetem, angol felső etc…aztán 600 óra kisgépen, sok száz óra szimulátor, aztán az áhított első tiszti felszállás, aztán sok ezer óra a capt. rangig, aztán ez sok – elsőtisztig kb. 15 millió HUF, a többit nem is tudom….))

forrás:http://www.origo.hu/print/utazas/20110211-a-repulogep-nem-7es-busz-hany-pilota-kell-a.html

A repülőgép nem a 7-es busz – mondja az egyik nagy diszkont légitársaság neve elhallgatását kérő pilótája arra a kérdésünkre, lehetséges-e, hogy az utasszállító repülőgépeket egyetlen pilóta irányítsa. Az ötletet elsőként a meghökkentő újításokból soha ki nem fogyó Michael O’Leary, a Ryanair mindenható vezetője vetette fel még tavaly szeptemberben. O’Leary azt mondta, hogy takarékossági meggondolásokból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú járatokon, mert szerinte a technika mai színvonala lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse. A másodpilóta felesleges a korszerű repülőgépeken, mivel ma már úgyis a számítógép végzi a legtöbb repülési feladatot.

O’Leary szerint ezzel egy vagyont lehetne megtakarítani az egész légi iparágnak. A Ryanair vezérigazgatója a vonatokkal példálózott. A szerelvényeket is vezetheti egyetlen mozdonyvezető, pedig ez is balesethez vezethet például egy szívroham esetén – mondta. A légitársaság történetének elmúlt 25 évében, több mint 10 millió repülés során, egyetlen pilóta kapott szívrohamot, és ő is le tudta tenni a gépet – érvelt O’Leary.

A javaslat nem talált támogatókra a légi iparág képviselőinél, a gyártóknál és a hatóságoknál sem. A brit légügyi hivatal közölte, hogy nem hajlandó érdemben foglalkozni a kérdéssel, mert ehhez több tucat alapvető szabályt és előírást is meg kellene változtatni. Bátori László, a Légügyi Igazgatóság főosztályvezetője, aki oktató kapitány is Boeing 737-esen, korábban teljesen kizártnak nevezte, hogy ezt bármelyik légügyi hatóság engedélyezné. Kereskedelmi forgalomban utasszállító repülőgép, biztonsági szempontok miatt nem repülhet egy pilótával, noha technikailag képes lenne rá. Szigorú biztonsági előírás, hogy két pilóta legyen a gépeken, így ha az egyik “kiesik” a forgalomból, például elájul, a másik pilóta is képes legyen a repülőgépet biztonságosan letenni. A robotpilóta nem elegendő. A szakértő megjegyezte: O’Leary minden szakmai alapot nélkülöző felvetésének célja inkább a cég reklámozása lehetett.

Az iparági szereplők közül elsőként Clayton Jones, a repülőgépek kommunikációs rendszereinek gyártásával foglalkozó Rockwell Collins vállalat vezérigazgatója nyilatkozott O’Learyhez hasonlóan. A pilótafülkék műszereit is gyártó cég első embere a francia Les Échos című gazdasági napilapnak adott interjújában elmondta: Az utóbbi évek fejlesztései lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta vezesse az utasszállító repülőgépeket. Szerinte a most rendelkezésre álló eszközökkel teljes biztonságban el lehet vezetni egy több száz utast szállító repülőgépet, akárcsak a kereskedelmi gépeket, ahol már sokszor csak egy pilóta van a fülkében.

A pilóták természetesen más véleményen vannak. Horváth Zoltán, a Malév pilótája az [origo] kérdésére elmondta: jelenleg nem reális elképzelés, hogy a közeljövőben egyetlen pilóta irányítsa az utasszállító repülőgépeket. Horváth Zoltán szerint az egy pilótával való repülés műszakilag lehetséges, emberileg már kevésbé. A modern utasszállító repülőgépeket olyan rendszerekkel látták el, hogy egy teljes útvonalat végig lehet repülni, irány- és magasságváltásokkal, sőt leszállással is úgy, hogy a pilóta egy újjal sem nyúl a műszerekhez. Fontos ugyanakkor, hogy az utasok biztonságban érezzék magukat a fedélzeten, és ha eggyel kevesebb pilóta dolgozna a fülkében, az könnyen az utasok bizalmának elvesztését okozhatná.

A hajózószemélyzet számának csökkenése ugyanakkor valóban meglévő tendencia – mondja Horváth Zoltán. A polgári célú repülés kezdetekor egy utasszállító repülőgép 4-5, vagy akár 6 fős személyzettel repült. Az évtizedek során ez a létszám fokozatosan csökkent, eltűnt a fedélzeti mérnök és a navigátor is a pilótafülkéből, az ő tevékenységük egyszerűen beépült a műszerfalba. Mára mindent a két megmaradt pilóta ellenőriz és irányít. Horváth Zoltán szerint ezt a két főt is ki lehetne váltani műszerekkel, hiszen például a katonai repülésben már használnak pilóta nélküli repülőgépeket, de aktív pilótaként úgy látja, hogy erre a polgári repülésben a belátható jövőben nem kerül sor. Michael O’Leary ötletét pedig épp a Ryanair egyik pilótája minősítette a legtalálóbban: szerinte ugyanis, ha O’Leary szerint nem kell másodpilóta, akkor a légitársaság vezetését bízzák inkább egy utaskísérőre, így is nagyon sok pénzt lehetne megtakarítani.

Advertisements