Fejvadász cégek bombázzák jobbnál jobb állásajánlatokkal az európai – köztük a magyar – pilótákat. A tavaly nyári boom az idén tovább folytatódik. A minap a JCA – a Korean Air üzleti partnere – jelezte: képzett magyar pilótákat keres „amennyit csak lehet”.

Forrás: http://www.magyarhirlap.hu/gazdasag/extrapenzert_csabitjak_kulfoldre_a_pilotakat_.html

Malév színekbenVilágszerte csaknem ötvenezer pilótát keresnek – a jelenlegi 47 ezerrel szemben – a légitársaságok a 2011 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt – állítja a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet. A gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást igényelnek, ráadásul egyre több ember anyagi körülményei teszik lehetővé, hogy magáncélból üljön repülőre.
Legutóbb a JCA – a Korean Air üzleti partnere – jelezte: képzett magyar pilótákat keres, „amennyit csak lehet”. Első körben kétszáz pilótát vesznek fel, mert a megnövekedett forgalom miatt újabb repülőgépeket vásároltak, s egyre több helyre repülnek.
Ázsiába évi nettó 204 ezer amerikai dollárért – amit a havi fizetés és a juttatások együttesen tesznek ki – csábítják az európai pilótákat. Ehhez orvosi ellátás is jár, s általában hat hét munka és két hét szabadság munkarendben dolgoznak.
A Cathay Pacific és az ausztrál Quantas például több száz új gép leszállítását várja a közeljövőben, hogy megfeleljen a megnövekedett keresletnek a kelet-ázsiai és a csendes-óceáni térségben. Csakhogy megközelítőleg sincs annyi pilótájuk, ahánnyal az új gépeket üzemeltetni lehetne.
A Boeing várakozásai szerint ez a régió lesz a legnagyobb vásárlója a „kétfolyosós” repülőgépeknek, ahogy az utazási piac növekszik. Csak Indiában és Kínában együttesen 1,2 milliárd olyan, középosztályhoz tartozó ember él, aki ki tudja fizetni a repülés költségeit, azaz potenciális ügyfél a légitársaságoknak. Az ázsiai és óceániai légitársaságok a következő húsz évben körülbelül nyolcezer repülőgépet fognak vásárolni mintegy 1200 milliárd dollár értékben az Airbus SAS szerint.
S ami talán a legmeglepőbb, hogy még az európai fapados cégek is a malévos fizetés többszörösét kínálják. A Ryanairnél például havi 13 ezer euró – mintegy 3,5 millió forint – a pilóták átlagfizetése. A gyorsan fejlődő közel-keleti és ázsiai piac légitársaságainál a kezdőfizetés is igen szép summa: az Emiratesnél – a legnagyobb arab légitársaságnál – például 9370 dollár, amelyhez olyan juttatások jönnek, mint a repült órák, a hűségévek és a hatékonyság után járó prémiumok. A nemzetközi pilótahiány miatt a dubaji légitársaság egyéb extrákkal, például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat. Az Emirates több mint kétszáz már megrendelt gép átadására vár, így érthető, ha a tavalyi 250 után az idén ennél is kétszer több pilótát akar alkalmazni. A cég 2017-ig több mint 28 milliárd dollárt kíván terjeszkedésre költeni. Ez pedig előre vetíti, hogy a mostanában nem túl fényes helyzetű európai légitársasá-goknál – így a Malévnál is – a gyakorlott pilóták akut hiányával küszködnek majd.

Advertisements